Kundeservice 70102031 Support nr.: 0

Fysisk sundhed

Hvad er fysisk sundhed? Når man taler om fysisk sundhed, så handler det først og fremmest om at have en sund krop. Og hvordan sørger man så for at holde sin krop sund? Her er nogle indsatsområder, du med fordel kan tage fat på, hvis du gerne vil leve sundt.

 

Kost – spis dig sund

Det påvirker naturligvis din krop, hvad du putter i den. Derfor er det vigtigt, hvis du vil være sund, at du tænker over din ernæring. Dette kan af og til være vanskeligt at efterleve i travl hverdag, og det er nok de færreste, der får spist den helt perfekte kost hver eneste dag. Men det er faktisk muligt at leve og spise sundt, hvis man følger Fødevarestyrelsens officielle kostråd. Hvis du gør det, kan du være sikker på, at kroppen får dækket sit behov for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer, samt at du kan holde en sund vægt. Kort sagt – alle i den danske befolkning kan med fordel leve efter kostrådene, hvis de vil spise sundt.

De syv kostråd:

  • Spis planterigt, varieret og ikke for meget
  • Spis flere grøntsager og frugter
  • Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk
  • Spis mad med fuldkorn
  • Vælg planteolier og magre mejeriprodukter
  • Spis mindre af det søde, salte og fede
  • Sluk tørsten i vand

 

Motion – mindst 30 friske minutter hver dag

Det er nok heller ikke nogen hemmelighed, at det er godt for din fysiske sundhed, at du regelmæssigt er fysisk aktiv. Det er meget individuelt, hvad man har tid til af idræt og motion i sin hverdag, men Sundhedsstyrelsen anbefaler, at voksne mellem 18 og 64 år er fysiske aktive mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over de almindelige, kortvarige, daglige aktiviteter. Du kan godt dele de 30 minutter op. Hver aktivitet skal bare vare mindst 10 minutter.

Vigtigt er det også at bide mærke i, at du mindst to gange om ugen skal være fysisk aktiv med høj intensitet i mindst 20 minutter for at vedligeholde eller øge din kondition og muskelstyrke.

 

Søvn – bliv gode venner med Ole Lukøje

Vi er de seneste år blevet mere og mere bevidste om, hvor vigtig søvn er for vores generelle velbefindende og sundhed. Det er selvfølgelig individuelt, hvor meget søvn, vi har brug for, før vi føler os udhvilede, men det er en god tommelfingerregel, at voksne har brug for 6-9 timers sammenhængende søvn per nat.

Du kan hjælpe den gode søvn på vej og blive ven med Ole Lukøje ved at følge disse råd:

  1. Undgå koffein før sengetid. Husk, at udover kaffe og cola, er der også koffein i chokolade og sort og grøn te.
  2. Undgå alkohol før sengetid.
  3. Hold dig fra energi- og fedtholdig mad inden sengetid.
  4. Sørg for at være fysisk aktiv i løbet af dagen, dog ikke lige inden sengetid.
  5. Sørg for at soveværelset er veltempereret. Den optimale soveværelsestemperatur er for de fleste 18-21 grader.
  6. Undgå støj over 30 decibel i soveværelset. Brug evt. ørepropper.
  7. Undgå lys fra skærme fx. computer, tablets og tv før sengetid. Sluk en time før du skal sove eller dæmp lysstyrken på skærmen.
  8. Sørg for at soveværelset er mørkt fx. med mørklægningsgardiner eller brug en maske over øjnene.

 

Andre vigtige faktorer for sundhed

Udover de ting, du helt konkret ’gør ved’ din krop i form af kost, motion og søvn, så er der i kombination med din mentale sundhed et hav af ydre faktorer, der kan være med til at afgøre, hvor sund du er.

Hvis vi læner os op ad WHO, er de vigtigste faktorer for sundheden:

  • Vores økonomiske status
  • Vores uddannelse
  • Det fysiske miljø, vi færdes i
  • Vores jobsituation
  • Støtte fra folk omkring os
  • Den genetiske arv
  • Hvordan vi lever vores liv

 

Læs vores gode råd om fysisk sundhed her:

 

Vejen til en sund krop

Din krop har et langt liv foran sig og derfor er det vigtigt at have en sund krop. Her er 6 gode råd, der hjælper den godt på vej. Selv små ændringer i hverdagen, kan være med til at gøre en stor forskel.

Læs mere

Derfor bør vi alle gå 10.000 skridt om dagen

Når du bruger en aktivitetstracker, der blandt andet kan tælle skridt, er 10.000 skridt om dagen højst sandsynligt det daglige mål, der er sat som standard. Selvfølgelig kan du tilpasse målet ved at skrue op eller ned for antal skridt. Men har du nogensinde tænkt over, hvorfor anbefalingen lyder på 10.000 skridt?

Læs mere

Sådan kommer du godt i gang med træning

Det kan være både hårdt og grænseoverskridende at skulle i gang med motion, hvis ikke du er vant til det. At skulle trække i træningstøjet eller møde op til et hold i et træningscenter. Men du må ikke lade dig afskrække. Det bliver hurtigt en vane og du vil snart føle dig tryg og glad for træningen. Læs vores råd til at komme godt i gang her.

Læs mere

3 tips til at komme i form på gåturen

En af de nemmeste måder at komme i form på er at gå. At gå er godt både for dit fysiske og mentale helbred, og risikoen for skader er lavere and ved så mange andre fysiske aktiviteter. Bare du er bevidst om, hvordan du går. Dårlig teknik kan give kramper eller slid, og det er derfor vigtigt at finde den rigtige teknik. Her kan du læse tre tip til teknikken.

Læs mere

Find motivationen og bliv ved med at træne

Kan det være svært at holde gejsten og blive ved med at træne, når hverdagen sætter ind, vejret er dårligt eller du bare ikke orker? Det kender vi vist alle sammen. Så handler det om at finde ud af, hvad der motiverer dig. Her har vi samlet nogle simple motivationsstrategier, du kan kombinere eller bruge hver for sig.

Læs mere