Kundeservice 70102031 Support nr.: 0

Spørgsmål om fakturaen/regningen?

Få hurtigt svar på de mest almindelige spørgsmål om Falcks erhvervsabonnementer – fx om fakturaer og årlige opkrævninger, ændringer og opsigelse af abonnementet, rykkere, udregning af timepriser og lignende.

Vil I have klaret fakturaerne automatisk?

Med Betalingsservice sparer I penge og får fakturaerne betalt til tiden hver gang.

Her er en forklaring på de enkelte dele af en almindelig regning fra Falck.

  1. Her kan I se det abonnement eller den ydelse, I betaler for.
  2. Det momsfrie beløb er den del af prisen, I ikke skal betale moms af. Derfor svarer momsbeløbet ikke til 25 % af den samlede pris, men kun til 25 % af det momspligtige beløb.
  3. I de fleste tilfælde skal I kun betale moms på en del af prisen. Under ”Momspligtigt beløb” kan I se det beløb, der skal betales 25 % moms af.
  4. Opkrævningsgebyret er dét gebyr, banken opkræver for enten girokort (49 kr.) eller Betalingsservice (9,75 kr.). Begge beløb er inkl. moms.
  5. SFA er en skadesafgift til staten på 1,1 % af vejhjælpsabonnementer. Afgiften indeholder ikke moms.



B2B_slide 3.jpg

Når jeres nye abonnement træder i kraft, får I en faktura – enten med det samme eller på en senere dato, I har aftalt med os. Fakturaen kommer som brev eller e-mail sammen med jeres nye kontrakt. Efterfølgende vil jeres abonnement blive fornyet årligt.
Hvis I betaler via indbetalingskort, får I jeres årlige opkrævning 14 dage før fornyelsesdatoen. Betaler I via Betalingsservice, får I opkrævningen 6 uger før fornyelsesdatoen.

  1. Her kan I se, hvornår jeres dækninger træder i kraft. Kontrakten får I, når abonnementet træder i kraft, og den vil typisk gælde 1-5 år alt efter jeres bindingsperiode og blive fornyet efter hver bindingsperiode. Derfor er der ikke nogen slutdato på jeres kontrakt under kolonnen ”Dækning fra/til”.

B2B_slide 2.jpg

Der kan være tre forskellige grunde til, at I får flere opkrævninger i løbet af året:

  1. Hvis I både har en forbrugsaftale og en almindelig abonnementsaftale, får I mindst to fakturaer.
  2. Hvis I laver en ændring i løbet af året, vil I også få flere opkrævninger i årets løb.
  3. Hvis I har produkter, som I både betaler halvårligt og helårligt, vil I få flere opkrævninger i løbet af året.

Ja, hvis I har fået den årlige opkrævning og gerne vil ændre i jeres abonnement, kan I godt det. Men hvis I opsiger abonnementer efter opkrævningen, skal I være opmærksomme på, at abonnementet fortsætter indtil til jeres næste årlig fornyelsesdato. Hvis I har yderligere spørgsmål i forbindelse med ændringer op til jeres årlig opkrævning, kan I ringe til os på 70 10 20 31 (tast 2).

  1. Her kan I se, hvornår jeres dækninger træder i kraft. I får kontrakten, når abonnementet træder i kraft. Den vil typisk vare 1-5 år alt efter jeres bindingsperiode. Derfor er der ikke nogen slutdato på jeres kontrakt under kolonnen ”Dækning fra/til”.

Hvis I ikke kan finde kontrakten, er I velkomne til at kontakte os, så vi kan hjælpe. Ring til os på 70 10 20 31 (tast 2).

B2B_slide 2.jpg

Ja, selvfølgelig. Du kan selv tilmelde dig her.

I eksemplet kan I se forklaringen på de enkelte dele af en faktura i forbindelse med en ændring af et erhvervsabonnement.

  1. Her kan I se det abonnement eller den ydelse, I betaler for.
  2. Når I har ændret på dét antal, der hører under jeres abonnement, som i dette eksempel antallet af førstehjælpskasser, vil det nye, samlede antal stå her, for eksempel: Hvis I i forvejen havde 15 førstehjælpskasser og tilføjer én, vil der nu stå 16 stk.
  3. Dette beløb er den samlede pris for dét antal, der hører under jeres abonnement før moms og gebyr, som i dette eksempel på førstehjælpskasser. Vær opmærksom på, at I får en kreditnota på beløbet på det gamle antal altså i dette de 15 førstehjælpskasser.

B2B_slide 4.jpg

Det kan I se i jeres kontrakt. Kontrakten viser alle de abonnementer, I har hos Falck. I kan også se, hvornår jeres nye abonnement træder i kraft, som i eksemplet her.

  1. Her kan I se, hvornår jeres nye abonnement træder i kraft. Abonnementet fortsætter, indtil det bliver opsagt, og der er derfor ikke angivet nogen til-dato, dvs. slutdato. Hvis abonnementet derimod var blevet opsagt, ville der også stå en slutdato som længere nede i eksemplet, under Førstehjælpskuffert – erhverv, som stopper den 31.10.19

B2B_slide 7.jpg

Vi sender en bekræftelse til jer på e-mail, hvor opsigelsesdatoen fremgår. Det er den dag, abonnementet og dækningerne stopper. Ud for abonnementet vil der stå 0 kr., fordi I ikke skal betale for det fremover. Se eksemplet her:

  1. Hvis I har opsagt et eller flere abonnementer, kan I se, hvornår opsigelsen træder i kraft under ”Dækning fra/til”. I dette eksempel er opsigelsesdatoen den 01.06.2019, hvor abonnementet derfor stopper. Når I opsiger abonnementer, skal I være opmærksomme på, at der er en bindingsperiode.
  2. Når I har opsagt noget, skal I selvfølgelig ikke skal betale for den del af aftalen fremover. Derfor er prisen 0 kr.
  3. Her kan I se, hvornår ændringen af jeres abonnement træder i kraft. Abonnementet fortsætter, indtil det bliver opsagt, og der er derfor ikke angivet nogen til-dato, dvs. slutdato.
  4. Dette beløb er den samlede pris for jeres nye og nuværende abonnementer, dvs. alle jeres abonnementer.

B2B_slide 6.jpg

I kan opsige jeres abonnement, når jeres bindingsperiode er ovre, dvs. efter 1, 3 eller 5 år. Når datoen for abonnementets fornyelse nærmer sig, kan I opsige det senest én måned før jeres årlig fornyelse. Derefter sender vi en kreditnota, som viser, om I skal have penge tilbage.

Når I har opsagt og oprettet et eller flere abonnementer på samme tid, sender vi et brev med en kontrakt, hvor I kan se både nye og gamle abonnementer (se eksemplet). I får også en bekræftelse på e-mail.

  1. Her kan I se, hvornår jeres nye abonnement træder i kraft. Abonnementet fortsætter, indtil det bliver opsagt, og der er derfor ikke angivet nogen til-dato, dvs. slutdato. Hvis abonnementet derimod var blevet opsagt, ville der også stå en slutdato som længere nede i eksemplet, under Førstekuffert – erhverv, som stopper den 31.10.19

B2B_slide 7.jpg

Det skal I aftale med os, når I ringer til kundeservice for at lave ændringen. I kan fx vælge, at abonnementet skal begynde med det samme eller den dag, I alligevel skal betale for jeres nuværende abonnementer. Køber I abonnementet på vores hjemmeside, træder det i kraft med det samme, med mindre der er en karenstid. Karenstiden er den periode, I skal vente, indtil I kan gå i gang med at bruge jeres abonnement eller bestemte ydelser i abonnementet.

Hos Falck Vejhjælp er karenstiden tre dage.

Hos Falck Sundhed er karenstiden tre måneder på:

  • Hurtig diagnose
  • Psykolog
  • Fysioterapeut
  • Kiropraktor
  • Planlagt sygetransport (under karensen kan I købe en planlagt sygetransport, hvis I har behov for det).

Der er ingen karenstid på akut sygetransport, telefonlinje til sundhedsfaglig tovholder, telefonlinje til psykologisk rådgivning samt telefonlinje til fysioterapeutisk rådgivning.

Så snart vi har jeres kontooplysninger, kan I forvente, at der går op til 10 hverdage, før pengene står på kontoen. Har I endnu ikke givet os jeres kontooplysninger, kan I ringe til os på 70 10 20 31.

I skal betale for det nye antal, hvorefter I får en kreditnota to dage senere på det antal, I havde før. Se eksemplet her.

  1. Her kan I se dét abonnement eller den ydelse, I betaler for.
  2. Når I har ændret på dét antal, der hører under jeres abonnement, som i dette eksempel antallet af førstehjælpskasser, vil det nye, samlede antal stå her, for eksempel: Hvis I i forvejen havde 15 førstehjælpskasser og tilføjer én, vil der nu stå 16 stk.
  3. Dette beløb er den samlede pris for dét antal, der hører under jeres abonnement før moms og gebyr, som i dette eksempel på førstehjælpskasser. Vær opmærksom på, at I får en kreditnota på beløbet på det gamle antal (altså de 15 stk.).

B2B_slide 4.jpg

Hvis beløbet på fakturaen fx er lavere end den årlige normalpris, vores kundeservicemedarbejder oplyste, er det fordi, I kun skal betale fra og med den dag, jeres dækning træder i kraft og frem til jeres årlig opkrævning. Se eksemplet her:

  1. Denne pris kan være lavere end jeres årlige normalpris. Det er fordi, I kun skal betale fra og med den dag, I er dækket, for eksempel: Hvis I har bestilt et nyt abonnement eller en ydelse syv måneder inde i jeres abonnementsperiode, skal I kun betale for de sidste fem måneder, indtil jeres næste årlige opkrævning.

B2B_slide 5.jpg

I kan først opsige abonnementet, op til jeres bindingsperiode, dvs. efter 1, 3 eller 5 år. Når datoen for abonnementets fornyelse nærmer sig, kan I opsige det senest én måned før. Hvis I ikke når at opsige før fornyelsen, vil i være dækket i endnu en abonnementsperiode.

Hvis I har en bindingsperiode, vil I kunne se den i bunden af jeres kontrakt, som det fremgår af eksemplet her.

  1. Jeres bindingsperiode løber typisk i 12 måneder, medmindre vi har aftalt andet. Bindingsperioden står under hvert produkt på kontrakten. I kan først opsige abonnementet, senest en måned før bindingsperioden udløber.


B2B_slide 11.jpg

Vi sender en bekræftelse til jer på e-mail, hvor I kan se opsigelsesdatoen, dvs. den dag dækningen stopper. Ud for abonnementet vil der stå 0 kr., fordi I ikke skal betale for det fremover, som det fremgår af eksemplet her.

  1. Hvis I har opsagt et eller flere abonnementer, kan I se, hvornår de stopper i kolonnen ”Dækning fra/til”. I dette eksempel er opsigelsesdatoen den 01.06.2019, hvor abonnementet derfor stopper.
  2. Når I har opsagt noget, skal I selvfølgelig ikke skal betale for den del af aftalen fremover. Derfor er prisen 0 kr.

B2B_slide 9.jpg

Ring til os på 70 10 20 31 eller skriv til erhverv@falck.dk

Hvis I går konkurs, bliver jeres abonnementer opsagt på det tidspunkt, hvor I skulle have haft den næste opkrævning. Vær opmærksom på, at vi skal have dokumentation på konkursen fra jer eller jeres advokat. Send dokumentation til erhverv@falck.dk.

Når vi sender en rykker, er det fordi vi mangler en hel eller delvis betaling fra jer. Har I ikke jeres faktura, er I velkomne til at ringe til os på 70 10 20 31 (tast 2) eller skrive til erhverv@falck.dk

Det tyder på, at der er sket en fejl. Ring til os hurtigst muligt på 70 10 20 31, så tager vi hånd om det. I er også velkomne til at skrive til os på erhverv@falck.dk

Der står et fakturanummer på rykkeren, som også står på den faktura, I har fået. Hvis I ikke har fakturaen med fakturanummeret, er I velkomne til at ringe til os på 70 10 20 31 (tast 2) eller skrive til os på erhverv@falck.dk.

Rykkergebyret på 100 kr. bliver lagt oveni jeres næste opkrævning.

Jeres seneste betalingsdato står i bunden af girokortet, som det fremgår af eksemplet her.

  1. Her på girokortet kan I se, hvornår I senest skal betale jeres rykker.

B2B_slide 10.jpg

Hver påbegyndte time regnes for en hel time, når der er gået mere end 15 minutter. Dvs. at hvis I har brugt 9 timer og 16 minutter, vil opgørelsen vise 10 timer. Det er den endelige opgørelse, I skal gå ud fra, ikke assistanceoversigten.

Hvis I har ret til kompensation for en eller flere kørsler, vil de være fremhævet med fed skrift på assistanceoversigten.

Hvis der står et positivt beløb på jeres opgørelse, er det fordi, I har penge til gode. Jeres tilgodehavende til blive trukket fra jeres næste forudbetaling.

Vi opgør aftalen 6 uger før forfald for det seneste år og sender samtidig forudbetaling for den kommende periode.

Vi ser på, hvor meget I har brugt af det aftalte forbrug. Har I brugt mere end aftalt, får I en ekstra faktura. Har I brugt mindre, bliver overskuddet modregnet i næste års forudbetaling.

SFA er en forkortelse for statens skadeforsikringsafgift, som er på 1,1 % af prisen på jeres vejhjælpsprodukter. Staten opkræver afgiften, hver gang I skal betale forsikringer hos fx forsikringsselskaber eller Falck.

På nogle abonnementer er der enten ingen eller delvis moms. Har I Falck Vejhjælp eller Persontransport, skal der ifølge loven ikke betales moms. Andre abonnementer er delvist momspligtige, mens nogle har fuld moms på 25 %. I eksemplet kan I se, hvordan en faktura ser ud, hvis der er delvis moms på abonnementet.

  1. Her kan I se det abonnement eller den ydelse, I betaler for.
  2. Det momsfrie beløb er den del af prisen, I ikke skal betale moms af. Derfor svarer momsbeløbet ikke til 25 % af den samlede pris, men kun til 25 % af det momspligtige beløb.
  3. I de fleste tilfælde skal I kun betale moms på en del af prisen. Under ”Momspligtigt beløb” kan I se det beløb, der skal betales 25 % moms af.
  4. Opkrævningsgebyret er dét gebyr, banken opkræver for enten girokort (49 kr.) eller Betalingsservice (9,75 kr.). Begge beløb er inkl. moms.
  5. SFA er en skadesafgift til staten på 1,1 % af vejhjælpsabonnementer. Afgiften indeholder ikke moms.


Hvis ikke I er tilmeldt Betalingsservice, sender vi et brev med et girokort. Da der er et gebyr på 49 kr. for betaling af girokort, anbefaler vi, at I tilmelder jer Betalingsservice, hvor gebyret kun er 9,75 kr. Tilmeld jer her.

I skal betale for jeres abonnement enten hvert halve eller hele år.

Det tyder på, at der er sket en fejl, og I skal derfor ikke betale girokortet. I kan tjekke i jeres netbank og se, om pengene allerede er trukket via Betalingsservice. Hvis pengene er trukket, skal I ringe til os på 70 10 20 31,så sørger vi for at slette girokortopkrævningen og vi vil sende en ny faktura uden girokortgebyr.