Kundeservice 70102031 Support nr.: 0

Spørgsmål om fakturaen?

Få hurtigt svar på de mest almindelige spørgsmål om Falcks erhvervsabonnementer – fx om fakturaer og årlige opkrævninger, ændringer og opsigelse af abonnementet, rykkere, udregning af timepriser og lignende.

Klik på et emne og find dit svar

Vil I have klaret fakturaerne automatisk?

Med Betalingsservice sparer I penge og får fakturaerne betalt til tiden hver gang.

 
Den første faktura
  • Hvordan skal vi tyde vores regning?

    Her er en forklaring på de enkelte dele af en almindelig regning fra Falck.

    1. Her kan I se det abonnement eller den ydelse, I betaler for.
    2. Det momsfrie beløb er den del af prisen, I ikke skal betale moms af. Derfor svarer momsbeløbet ikke til 25 % af den samlede pris, men kun til 25 % af det momspligtige beløb.
    3. I de fleste tilfælde skal I kun betale moms på en del af prisen. Under ”Momspligtigt beløb” kan I se det beløb, der skal betales 25 % moms af.
    4. Opkrævningsgebyret er dét gebyr, banken opkræver for enten girokort (49 kr.) eller Betalingsservice (9,75 kr.). Begge beløb er inkl. moms.
    5. SFA er en skadesafgift til staten på 1,1 % af vejhjælpsabonnementer. Afgiften indeholder ikke moms.



    B2B_slide 3.jpg

  • Hvornår får vi vores faktura?

    Når jeres nye abonnement træder i kraft, får I en faktura – enten med det samme eller på en senere dato, I har aftalt med os. Fakturaen kommer som brev eller e-mail sammen med jeres nye kontrakt. Efterfølgende vil jeres abonnement blive fornyet årligt.
    Hvis I betaler via indbetalingskort, får I jeres årlige opkrævning 14 dage før fornyelsesdatoen. Betaler I via Betalingsservice, får I opkrævningen 6 uger før fornyelsesdatoen.

  • Hvor længe er vi dækket af abonnementet?
    1. Her kan I se, hvornår jeres dækninger træder i kraft. Kontrakten får I, når abonnementet træder i kraft, og den vil typisk gælde 1-5 år alt efter jeres bindingsperiode og blive fornyet efter hver bindingsperiode. Derfor er der ikke nogen slutdato på jeres kontrakt under kolonnen ”Dækning fra/til”.

    B2B_slide 2.jpg

 
 
Den faste opkrævning
  • Hvorfor får vi flere opkrævninger i løbet af året?

    Der kan være tre forskellige grunde til, at I får flere opkrævninger i løbet af året:

    1. Hvis I både har en forbrugsaftale og en almindelig abonnementsaftale, får I mindst to fakturaer.
    2. Hvis I laver en ændring i løbet af året, vil I også få flere opkrævninger i årets løb.
    3. Hvis I har produkter, som I både betaler halvårligt og helårligt, vil I få flere opkrævninger i løbet af året.
  • Kan vi ændre i vores abonnement, efter at have fået den årlige opkrævning?

    Ja, hvis I har fået den årlige opkrævning og gerne vil ændre i jeres abonnement, kan I godt det. Men hvis I opsiger abonnementer efter opkrævningen, skal I være opmærksomme på, at abonnementet fortsætter indtil til jeres næste årlig fornyelsesdato. Hvis I har yderligere spørgsmål i forbindelse med ændringer op til jeres årlig opkrævning, kan I ringe til os på 70 10 20 31 (tast 2).

  • Hvor længe er vi dækket af abonnementet?
    1. Her kan I se, hvornår jeres dækninger træder i kraft. I får kontrakten, når abonnementet træder i kraft. Den vil typisk vare 1-5 år alt efter jeres bindingsperiode. Derfor er der ikke nogen slutdato på jeres kontrakt under kolonnen ”Dækning fra/til”.

    Hvis I ikke kan finde kontrakten, er I velkomne til at kontakte os, så vi kan hjælpe. Ring til os på 70 10 20 31 (tast 2).

    B2B_slide 2.jpg

  • Kan vi betale via Betalingsservice?

    Ja, selvfølgelig. Du kan selv tilmelde dig her.

 
 
Ændringer
  • Hvordan skal vi forstå den faktura, vi har fået efter ændringen?

    I eksemplet kan I se forklaringen på de enkelte dele af en faktura i forbindelse med en ændring af et erhvervsabonnement.

    1. Her kan I se det abonnement eller den ydelse, I betaler for.
    2. Når I har ændret på dét antal, der hører under jeres abonnement, som i dette eksempel antallet af førstehjælpskasser, vil det nye, samlede antal stå her, for eksempel: Hvis I i forvejen havde 15 førstehjælpskasser og tilføjer én, vil der nu stå 16 stk.
    3. Dette beløb er den samlede pris for dét antal, der hører under jeres abonnement før moms og gebyr, som i dette eksempel på førstehjælpskasser. Vær opmærksom på, at I får en kreditnota på beløbet på det gamle antal altså i dette de 15 førstehjælpskasser.

    B2B_slide 4.jpg

  • Hvorfor svarer beløbet ikke til dét, I sagde i telefonen?

    Hvis beløbet på fakturaen fx er lavere end den årlige normalpris, vores kundeservicemedarbejder oplyste, er det fordi, I kun skal betale fra og med den dag, jeres dækning træder i kraft og frem til jeres årlig opkrævning. Se eksemplet her:

    1. Denne pris kan være lavere end jeres årlige normalpris. Det er fordi, I kun skal betale fra og med den dag, I er dækket, for eksempel: Hvis I har bestilt et nyt abonnement eller en ydelse syv måneder inde i jeres abonnementsperiode, skal I kun betale for de sidste fem måneder, indtil jeres næste årlige opkrævning.

    B2B_slide 5.jpg

  • Vi har ændret i antallet af produkter eller ydelser. Hvorfor skal vi betale den fulde faktura?

    I skal betale for det nye antal, hvorefter I får en kreditnota to dage senere på det antal, I havde før. Se eksemplet her.

    1. Her kan I se dét abonnement eller den ydelse, I betaler for.
    2. Når I har ændret på dét antal, der hører under jeres abonnement, som i dette eksempel antallet af førstehjælpskasser, vil det nye, samlede antal stå her, for eksempel: Hvis I i forvejen havde 15 førstehjælpskasser og tilføjer én, vil der nu stå 16 stk.
    3. Dette beløb er den samlede pris for dét antal, der hører under jeres abonnement før moms og gebyr, som i dette eksempel på førstehjælpskasser. Vær opmærksom på, at I får en kreditnota på beløbet på det gamle antal (altså de 15 stk.).

    B2B_slide 4.jpg

  • Hvor kan man se, at abonnementet er opsagt?

    Vi sender en bekræftelse til jer på e-mail, hvor opsigelsesdatoen fremgår. Det er den dag, abonnementet og dækningerne stopper. Ud for abonnementet vil der stå 0 kr., fordi I ikke skal betale for det fremover. Se eksemplet her:

    1. Hvis I har opsagt et eller flere abonnementer, kan I se, hvornår opsigelsen træder i kraft under ”Dækning fra/til”. I dette eksempel er opsigelsesdatoen den 01.06.2019, hvor abonnementet derfor stopper. Når I opsiger abonnementer, skal I være opmærksomme på, at der er en bindingsperiode.
    2. Når I har opsagt noget, skal I selvfølgelig ikke skal betale for den del af aftalen fremover. Derfor er prisen 0 kr.
    3. Her kan I se, hvornår ændringen af jeres abonnement træder i kraft. Abonnementet fortsætter, indtil det bliver opsagt, og der er derfor ikke angivet nogen til-dato, dvs. slutdato.
    4. Dette beløb er den samlede pris for jeres nye og nuværende abonnementer, dvs. alle jeres abonnementer.

    B2B_slide 6.jpg

  • Vi har penge til gode. Hvornår får vi dem tilbage?

    Så snart vi har jeres kontooplysninger, kan I forvente, at der går op til 10 hverdage, før pengene står på kontoen. Har I endnu ikke givet os jeres kontooplysninger, kan I ringe til os på 70 10 20 31.

  • Hvor kan man se vores nye abonnement eller ydelse?

    Det kan I se i jeres kontrakt. Kontrakten viser alle de abonnementer, I har hos Falck. I kan også se, hvornår jeres nye abonnement træder i kraft, som i eksemplet her.

    1. Her kan I se, hvornår jeres nye abonnement træder i kraft. Abonnementet fortsætter, indtil det bliver opsagt, og der er derfor ikke angivet nogen til-dato, dvs. slutdato. Hvis abonnementet derimod var blevet opsagt, ville der også stå en slutdato som længere nede i eksemplet, under Førstehjælpskuffert – erhverv, som stopper den 31.10.19

    B2B_slide 7.jpg

  • Hvornår træder vores ændring i kraft?

    Det skal I aftale med os, når I ringer til kundeservice for at lave ændringen. I kan fx vælge, at abonnementet skal begynde med det samme eller den dag, I alligevel skal betale for jeres nuværende abonnementer. Køber I abonnementet på vores hjemmeside, træder det i kraft med det samme, med mindre der er en karenstid. Karenstiden er den periode, I skal vente, indtil I kan gå i gang med at bruge jeres abonnement eller bestemte ydelser i abonnementet.

    Hos Falck Vejhjælp er karenstiden tre dage.

    Hos Falck Sundhed er karenstiden tre måneder på:

    • Hurtig diagnose
    • Psykolog
    • Fysioterapeut
    • Kiropraktor
    • Planlagt sygetransport (under karensen kan I købe en planlagt sygetransport, hvis I har behov for det).

    Der er ingen karenstid på akut sygetransport, telefonlinje til sundhedsfaglig tovholder, telefonlinje til psykologisk rådgivning samt telefonlinje til fysioterapeutisk rådgivning.

  • Vi har både opsagt og oprettet abonnementer. Hvor kan man se det?

    Når I har opsagt og oprettet et eller flere abonnementer på samme tid, sender vi et brev med en kontrakt, hvor I kan se både nye og gamle abonnementer (se eksemplet). I får også en bekræftelse på e-mail.

    1. Her kan I se, hvornår jeres nye abonnement træder i kraft. Abonnementet fortsætter, indtil det bliver opsagt, og der er derfor ikke angivet nogen til-dato, dvs. slutdato. Hvis abonnementet derimod var blevet opsagt, ville der også stå en slutdato som længere nede i eksemplet, under Førstekuffert – erhverv, som stopper den 31.10.19

    B2B_slide 7.jpg

  • Hvornår kan vi opsige vores abonnement?

    I kan opsige jeres abonnement, når jeres bindingsperiode er ovre, dvs. efter 1, 3 eller 5 år. Når datoen for abonnementets fornyelse nærmer sig, kan I opsige det senest én måned før jeres årlig fornyelse. Derefter sender vi en kreditnota, som viser, om I skal have penge tilbage.

 
 
Opsigelser
  • Hvornår kan vi opsige vores abonnement?

    I kan først opsige abonnementet, op til jeres bindingsperiode, dvs. efter 1, 3 eller 5 år. Når datoen for abonnementets fornyelse nærmer sig, kan I opsige det senest én måned før. Hvis I ikke når at opsige før fornyelsen, vil i være dækket i endnu en abonnementsperiode.

  • Hvor lang er vores bindingsperiode?

    Hvis I har en bindingsperiode, vil I kunne se den i bunden af jeres kontrakt, som det fremgår af eksemplet her.

    1. Jeres bindingsperiode løber typisk i 12 måneder, medmindre vi har aftalt andet. Bindingsperioden står under hvert produkt på kontrakten. I kan først opsige abonnementet, senest en måned før bindingsperioden udløber.


    B2B_slide 11.jpg

  • Hvor kan man se, at vores abonnement er opsagt?

    Vi sender en bekræftelse til jer på e-mail, hvor I kan se opsigelsesdatoen, dvs. den dag dækningen stopper. Ud for abonnementet vil der stå 0 kr., fordi I ikke skal betale for det fremover, som det fremgår af eksemplet her.

    1. Hvis I har opsagt et eller flere abonnementer, kan I se, hvornår de stopper i kolonnen ”Dækning fra/til”. I dette eksempel er opsigelsesdatoen den 01.06.2019 (ret også billede), hvor abonnementet derfor stopper.
    2. Når I har opsagt noget, skal I selvfølgelig ikke skal betale for den del af aftalen fremover. Derfor er prisen 0 kr.

    B2B_slide 9.jpg

  • Hvordan skal vi opsige et abonnement?

    Ring til os på 70 10 20 31 eller skriv til erhverv@falck.dk

  • Hvad sker der med vores abonnementer, hvis vi er gået konkurs?

    Hvis I går konkurs, bliver jeres abonnementer opsagt på det tidspunkt, hvor I skulle have haft den næste opkrævning. Vær opmærksom på, at vi skal have dokumentation på konkursen fra jer eller jeres advokat. Send dokumentation til erhverv@falck.dk.

 
 
Rykkere
 
 
Forbrugsaftalen
 
 
Andre spørgsmål
  • Hvad er SFA?

    SFA er en forkortelse for statens skadeforsikringsafgift, som er på 1,1 % af prisen på jeres vejhjælpsprodukter. Staten opkræver afgiften, hver gang I skal betale forsikringer hos fx forsikringsselskaber eller Falck.

  • Hvorfor er der ingen eller kun noget moms på regningen?

    På nogle abonnementer er der enten ingen eller delvis moms. Har I Falck Vejhjælp eller Persontransport, skal der ifølge loven ikke betales moms. Andre abonnementer er delvist momspligtige, mens nogle har fuld moms på 25 %. I eksemplet kan I se, hvordan en faktura ser ud, hvis der er delvis moms på abonnementet.

    1. Her kan I se det abonnement eller den ydelse, I betaler for.
    2. Det momsfrie beløb er den del af prisen, I ikke skal betale moms af. Derfor svarer momsbeløbet ikke til 25 % af den samlede pris, men kun til 25 % af det momspligtige beløb.
    3. I de fleste tilfælde skal I kun betale moms på en del af prisen. Under ”Momspligtigt beløb” kan I se det beløb, der skal betales 25 % moms af.
    4. Opkrævningsgebyret er dét gebyr, banken opkræver for enten girokort (49 kr.) eller Betalingsservice (9,75 kr.). Begge beløb er inkl. moms.
    5. SFA er en skadesafgift til staten på 1,1 % af vejhjælpsabonnementer. Afgiften indeholder ikke moms.


  • Hvordan bliver vi opkrævet?

    Hvis ikke I er tilmeldt Betalingsservice, sender vi et brev med et girokort. Da der er et gebyr på 49 kr. for betaling af girokort, anbefaler vi, at I tilmelder jer Betalingsservice, hvor gebyret kun er 9,75 kr. Tilmeld jer her.

  • Hvor ofte skal vi betale?

    I skal betale for jeres abonnement enten hvert halve eller hele år.

  • Hvorfor har vi fået et girokort, når vi er tilmeldt Betalingsservice?

    Det tyder på, at der er sket en fejl, og I skal derfor ikke betale girokortet. I kan tjekke i jeres netbank og se, om pengene allerede er trukket via Betalingsservice. Hvis pengene er trukket, skal I ringe til os på 70 10 20 31,så sørger vi for at slette girokortopkrævningen og vi vil sende en ny faktura uden girokortgebyr.